loading...

بلبرينگ

بلبرينگ

بازدید : 409
11 زمان : 1399:2

هر كدام از بلبرينگ ها براي منظور خاصي طراحي مي شود و به همين دليل كاربرد ويژه اي دارد. براي نمونه بلبرينگ هاي شيار عميق قادر به تحمل بارهاي نيمه سنگين شعاعي و بارهاي محوري هستند. اصطكاك در اين نوع بلبرينگ ها كم و امكان توليد آنها با دقت زياد وجود دارد، لذا از آنها در موتورهاي الكتريكي كوچك و متوسط استفاده مي شود. رولبرينگ هاي بشكه اي قادر به تحمل بارهاي سنگين بوده و داراي خاصيت خود تنظيمي هستند. اين ويژگي آنها را براي كاربردهاي سنگين مهندسي كه بارها بزرگ و باعث ناهمراستايي شافت مي شود، مناسب مي سازد.

فضاي موجود (Available space)

در بيشتر موارد، يكي از ابعاد اصلي برينگ در طراحي ماشين(معمولاً قطر داخلي) معين شده است. بر همين اساس اندازه هاي بلبرينگ همواره استاندارد است. در شافت هاي كم قطر از تمامي برينگ ها مي­توان استفاده كرد كه متداولترين نوع آنها بلبرينگ هاي شيار عميق است. رولبرينگ هاي سوزني نيز در اينگونه موارد مناسب هستند. در شافت هاي قطور رولبرينگ هاي استوانه اي، مخروطي و بشكه اي مناسب هستند. بلبرينگ هاي شيار عميق در اينگونه موارد هم كاربرد دارند.

در مواردي كه فضاي شعاعي محدود باشد، از برينگ هاي با ضخامت كم بايد استفاده نمود، نظير رولبرينگهاي سوزني بدون حلقه داخلي و بيروني و نيز رولبرينگ هاي سوزني با پوسته كشيده شده. گروه خاصي از بلبرينگ هاي شيار عميق و تماس زاويه اي، رولبرينگ هاي استوانه اي و بشكه اي نيز در اينگونه موارد كاربرد دارند. وقتي محدوديت فضاي محوري داشته باشيم گروه خاصي از رولبرينگ هاي استوانه اي و بلبرينگ هاي شيار عميق در مورد بارهاي مركب شعاعي و محوري بكار مي روند. اگر در اين حالت فقط بار محوري داشته باشيم از رولبرينگ سوزني كف گرد، رولبرينگ هاي استوانه اي كف گرد و بلبرينگ هاي كف گرد مي توان استفاده نمود.

نظريه جديد در مورد طول عمر برينگ (New life theory)

تحقيقات پيشرفته و تجربيات عملي نشان داده اند كه اگر برينگ تحت شرايط معيني كار كند(مثلاً اگر با سبك باشد) مي تواند طول عمري به مراتب بيشتر از آنچه از فرمولها به دست مي آيد داشته باشد. طبق اين تئوري، مفهوم بار خستگي Fatigue load limit در نظر گرفته شده و اين مقدار باري است كه اگر برينگ تحت مقاديري كمتر از آن قرار مي گيرد، دچار خستگي نمي شود. مقدار بار خستگي در جداول مشخصات برينگ ها را، با علامت Pu براي هر برينگ نشان مي دهند. خستگي در برينگ از اعمال تناوبي بار حاصل مي شود.

هر جزء غلتشي در برينگي كه با سرعت دوراني خاصي در حال چرخش است در هر ثانيه چندين بار در معرض اعمال بار قرار گرفته و سپس رها مي شود.

اين نوع اعمال بار باعث خستگي برينگ و نهايتاً از كارافتادگي زودرس آن مي شود. حتي اگر از قدرت تحمل بار بلبرينگ نيز كمتر باشد.

بازدید : 391
11 زمان : 1399:2

بلبرينگ نوعي از چرخدنده ها مي باشد كه داراي كابردهاي زيادي است و در هر وسيله اي كه امكان چرخش در آن وجود دارد استفاده مي شود. مانند : اسكيت ها ، ديسك هاي سخت كامپيوتر ، ماشين ها و موتورهاي دستگاه هاي صنعتي و …. .

خود لغت بلبرينگ از دو بخش تشكيل شده است يكي به معني گوي يا توپ و ديگري به معني تحمل كردن مي باشد. كار اصلي بلبرينگ جلوگيري از كشيده شدن دو جسم به همديگر مي باشد و سطحي كه دو جسم با هم تماس دارن را كم مي كند و در حاصل استحكاك بين دو سطح را به مقدار بسيار زيادي كاهش مي دهد.بلبرينگ هاي شيار عميقنوعي از بلبرينگ هاي پر مصرف در بازار و صنايع بلبرينگ شيار عميق مي باشد. در اين بلبرينگ ها از يك شيار عميق دايره اي شكل يا شعاعي مساوي با شعاع ساچمه استفاده شده است.

به همين خاطر در موارد زيادي كاربد دارد و توانايي اين را دارد كه بارهاي زيادي را تحمل كند . اين بلبرينگ ها در نوع هاي يك رديفه ، يك رديفه با شيار ساچمه خور ، دو رديفه به بازار عرصه مي شود. در بلبرينگ ها سادگي و تفكيك ناپذيري و كاربرد مناسب از ويژگي هاي اين بلبرينگ ها مي باشد.بلبرينگ (به انگليسي: Ball bearing) گونه‌اي از چرخنده از خانواده ياتاقان‌ها هستند كه كاربرد وسيعي در ابزارهاي مختلف مانند هر چيزي كه ميچرخد و ديسك‌هاي سخت رايانه و اسكيت‌ها و صنايع بزرگ و خودرو ها و موتورها و …دارند. بلبرينگ‌ها مي‌توانند هم بارهاي شعاعي و هم بارهاي محوري را تحمل كنند و معمولاً در جاهايي به كار مي‌روند كه بار به‌نسبت كوچك باشد

در يك بلبرينگ بار از لايهٔ خارجي به گوي‌ها اعمال مي‌شود و از آنجا فشار به لايهٔ داخلي منتقل مي‌گردد. با توجه به كروي‌بودن گوي‌ها، نقطهٔ تماسشان با لايه‌هاي دروني و بيروني بسيار كوچك خواهد بود، در نتيجه مي‌توانند بسيار نرم حركت كنند؛ از سوي ديگر با توجه به كوچك بودن محل تماس، اگر فشار بيش از حدي به گوي‌ها وارد شود مي‌تواند موجب تغييرشكل يا خردشدن آن‌ها گردد، در اينگونه موارد مي‌توان از ياتاقان‌هاي غلطكي∗ يا ياتاقان‌هاي غلطكي مخروطي‌شكل∗ استفاده كرد. گونهٔ خاصي از بلبرينگ‌ها، بلبرينگ‌هاي محوري∗ نام دارند كه براي سرعت‌هاي پايين در نظر گرفته شده‌اند و نمي‌توانند بارهاي محوري شديد را تحمل كنند و از نمونه‌هاي كاربردها آن‌ها مي‌توان به كاربردشان در ميزهاي گردان اشاره كرد.

تصور كنيد كه به جاي چرخ هاي گرد خودرو ها چرخ هايي داشتيم مانند چرخ هاي تانك و يا مانند اسكيت در اين موارد به دليل تماس زيادي كه سطح با اين چرخ داشت اصطكاك بالا مي رفت و سرعت حركت پايين بود در بلبرينگ نيز همين اتفاق افتاده به دليل اينكه از آن در اجسامي كه دائما در حال حركت هستند استفاده مي شود و به دليل افزايش سرعت كار آن ها و كاهش اصطكاكشان از بلبرينگ استفاده مي شود و توجه شده كه در ساختار آن علاوه بر گرد بودن مقاوم بودن نيز لحاظ شود و در دو لايه كه لايه مياني اين دو لايه تشكيل شده از ساچمه هاي گرد كه آن ها هم به دليل داشتن سطح تماس كم داراي اصطكاك كم مي باشند .

در برخي وسايل بر روي بلبرينگ ها نيرويي از بالاي بلبرينگ كه معمولا قسمتي است كه بلبرينگ در اين حالت در گردش نيست وارد مي شود كه به اين نيرو تراست مي گويند و در برخي اجسام به آن نيروي راديال وارد مي شود كه اين نيرو وارده بر سطح گرد آن محسوب مي شود در خودرو ها معمولا هر دو نيرو بر بلبرينگ ها وارد مي شود .

اگر بر بلبرينگ ها فشار زيادي وارد شود ساچمه هاي داخل آن خورد مي شود بنابرين از بلبرينگ هاي ساچمه اي كه ساچمه هاي ريز دارند در فشار هاي كم استفاده مي شود و براي فشار هاي زياد از بلبرينگ هايي كه داراي ساچمه هاي گرد تخته اي هستند استفاده مي شود كه به آنها بلبرينگ هاي غلتكي مي گويند به نوعي از آن داراي غلتك نازكي هستند ياطاقان سوزني مي گويند .

انواع ديگر بلبرينگ نيز وجود دارد با نام هاي كفه گرد و كفه گرد بشكه اي و بلبرينگ مغناطيسي كه براي سرعت هاي زياد استفاده مي شود و همين طور بلبرينگ كه مخصوص زير ساختمان ها است و بسيار طويل هستند و از آن در مواقعي كه زلزله اتفاق مي افتد استفاده مي شود مانند بلبرينگ هاي ساده اي كه زير ميز هاي گردان استفاده مي شود .

كلمه بلبرينگ از دو بخش ball به معناي گوي و bearing به معناي تحمل‌كردن تشكيل شده‌است.

گونه‌اي چرخنده از خانواده ياتاقان ها هستند كه از گوي هايي جهت نگه داري فاصله بين شيار ها ي بلبرينگ ها استفاده مي شود. هدف بال بيرينگ ها كاهش اصطكاك حاصل از چرخش است ، كه با استفاده از حداقل دو شيار براي محصور كردن گوي ها و انتقال گنجايش گوي ها به اين هدف مي رسد. در اكثر موارد ، يك شيار استاتيك بوده و ديگري به دستگاه چرخشي (هاب ، شفت يا …. ) متصل مي شود.

در نتيجه يكي از شيار هاي بيرينگ ها علت چرخش درست گوي ها مي باشد ، به اين علت كه گوي هاي در حال چرخش ، ضريب سايش كم تري نسبت به اينكه دو سطح صاف به صورت كشويي كنار همديگر باشند ، دارند.تصور كنيد كه به جاي چرخ هاي گرد خودرو ها چرخ هايي داشتيم مانند چرخ هاي تانك و يا مانند اسكيت در اين موارد به دليل تماس زيادي كه سطح با اين چرخ داشت اصطكاك بالا مي رفت و سرعت حركت پايين بود در بلبرينگ نيز همين اتفاق افتاده به دليل اينكه از آن در اجسامي كه دائما در حال حركت هستند استفاده مي شود و به دليل افزايش سرعت كار آن ها و كاهش اصطكاكشان از بلبرينگ استفاده مي شود و توجه شده كه در ساختار آن علاوه بر گرد بودن مقاوم بودن نيز لحاظ شود و در دو لايه كه لايه مياني اين دو لايه تشكيل شده از ساچمه هاي گرد كه آن ها هم به دليل داشتن سطح تماس كم داراي اصطكاك كم مي باشند .

در برخي وسايل بر روي بلبرينگ ها نيرويي از بالاي بلبرينگ كه معمولا قسمتي است كه بلبرينگ در اين حالت در گردش نيست وارد مي شود كه به اين نيرو تراست مي گويند و در برخي اجسام به آن نيروي راديال وارد مي شود كه اين نيرو وارده بر سطح گرد آن محسوب مي شود در خودرو ها معمولا هر دو نيرو بر بلبرينگ ها وارد مي شود .اگر بر بلبرينگ ها فشار زيادي وارد شود ساچمه هاي داخل آن خورد مي شود بنابرين از بلبرينگ هاي ساچمه اي كه ساچمه هاي ريز دارند در فشار هاي كم استفاده مي شود و براي فشار هاي زياد از بلبرينگ هايي كه داراي ساچمه هاي گرد تخته اي هستند استفاده مي شود كه به آنها بلبرينگ هاي غلتكي مي گويند به نوعي از آن داراي غلتك نازكي هستند ياطاقان سوزني مي گويند .انواع ديگر بلبرينگ نيز وجود دارد با نام هاي كفه گرد و كفه گرد بشكه اي و بلبرينگ مغناطيسي كه براي سرعت هاي زياد استفاده مي شود و همين طور بلبرينگ كه مخصوص زير ساختمان ها است و بسيار طويل هستند و از آن در مواقعي كه زلزله اتفاق مي افتد استفاده مي شود مانند بلبرينگ هاي ساده اي كه زير ميز هاي گردان استفاده مي شود.

بازدید : 376
11 زمان : 1399:2

امروزه بلبرينگ ها در انواع مختلف و در ابعادي بسيار وسيع در سراسر دنيا توليد مي شوند. بيرينگ همان صورت فارسي Bearing است كه در فارسي به ياتاقان يا بالشتك ترجمه شده است. كلمه بلبرينگ هم كه به صورت رايج و البته به نادرست به كليه بيرينگ ها اطلاق مي شود، تنها به آن دسته از بيرينگ ها گفته مي شود كه جزء غلتشي در آنها ساچمه است. بنابراين به طور دقيق تر بايد بيرينگ هايي را كه جزء غلتشي آنها غلتك مي باشد، رولبرينگ ناميد.

انواع بيرينگ ها

چيدمان بلبرينگ ها علاوه بر بيرينگ شامل شفت و نشيمنگاه نيز مي باشد. اهميت روانكاري و آب بندي نيز غيرقابل انكار است. عملكرد بدون نقص يك بيرينگ به وجود يك روانكار مناسب بستگي دارد كه علاوه بر روانكاري از خوردگي بيرينگ و نفوذ ذرات آلوده كننده خارجي نيز جلوگيري مي كند. تميزي محيط كاركرد عامل اساسي در عمر بيرينگ است.

ميزان كار مورد نياز بستگي به اين دارد كه آيا تجربه قبلي در رابطه با چيدمان مشابه موجود است يا خير. وقتي تجربه قبلي موجود نيست، شرايط غيرمعمول وجود دارد يا هزينه چيدمان بيرينگ و مسائل مرتبط به آن اهميت خاص پيدا مي كند، ميزان كار مورد نياز افزايش مي يابد. براي مثال محاسبات دقيق تر و يا آزمايش مورد نياز است.
SKF به عنوان پيش رو در صنعت بيرينگ ها انواع گوناگون بيرينگ ها را در سري ها و طرح هاي مختلف توليد مي كند. در بخش هاي بعدي، طراحان چيدمان بيرينگ ها مي توانند اطلاعات لازم را به ترتيبي كه مورد نياز است، پيدا كنند. واضح است كه ارائه كامل مطالبي كه در برگيرنده كليه جزئيات كاربردهاي مختلف باشد، غيرممكن است.
اطلاعات ارائه شده در اين بخش در مورد كل بيرينگ هاي غلتشي، يا حداقل گروهي از آنها صادق است و اطلاعات خاص و مربوط به هر نوع بلبرينگ در بخش مربوط به آن بيرينگ آورده شده است.

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 57
  • بازدید سال : 277
  • بازدید کلی : 3130
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی